پنجشنبه ۰۱ آذر ۰۳

يادگيري شناختي

۲۹ بازديد

مرجع فايلهاي امورزشي | يادگيري شناختي

 براي توضيحات بيشتر و دانلود كليك كنيد

 

 

 

  • مرجع فايلهاي امورزشي | يادگيري شناختي

    يادگيري شناختي


    دسته بندي : مباحث رشته ها » عمومي رشته ها

    تحقيق يادگيري شناختي
     متشكل از 30 صفحه ، در قالب word  قابل ويرايش و اماده پرينت

    بخشي از محتوا ::
    مراحل يادگيري!

    اصولاً براي آموختن هرعلمي و يا فراگرفتن هر كاري انجام چندين مرحله كاري ضروريست. براي كسي كه مي‌خواهد عمل يادگيري را سريع و صحيح، پشت سر بگذارد تا از آموخته‌هايش استفاده كند، چاره‌اي جز رعايت و انجام اين مراحل وجود ندارد. هيچ تفاوتي در اين وجود ندارد كه مي‌خواهيم حرفه‌اي را ياد بگيريم، يا ورزشي را و يا درسي را، در تمام كارها اين اصول براي يادگيري مشترك است و رعايت ترتيب آن الزامي مي‌باشد. منتها در اين مبحث روي سخن با دانش‌آموزان و كنكوري‌ها مي‌باشد و مقوله يادگيري دروس و آمادگي براي كنكور مد نظر مي‌باشد. يادگيري دروس داراي پنج مرحله زير است:

    مرحله اول: ادراك

    خيلي روشن است كه براي يادگيري هر كار، ابتدا بايد درك صحيحي از آن كار داشته باشيم و آن كار را به خوبي فهميده باشيم. براي يادگيري يك درس ابتدا بايد آن درس را مطالعه كنيم تا درك كنيم كه اين مبحث از درس چه چيزي را مي‌خواهد به ما بياموزد. معمولاً با يك يا دو بار روخواني به اين مهم دست مي‌يابيم ولي براي فهم بهتر مي‌توانيم تا سه يا چهار بار روخواني كنيم. بعد از چند بار روخواني هر آنچه را كه بايد، فهميده‌ايم و دركي نسبي از مطلب بدست آوده‌ايم. و ديگر روخواني كافي است. لازم به ذكر است كه روخواني بيشتر ديگر فايده‌اي ندارد و ديگر هر چقدر روخواني كنيم چيز اضافه‌اي نخواهيم فهميد. پس بايد به سراغ مرحله بعد برويم.

    مرحله دوم: تثبيت

    پس از روخواني و طي مرحله ادراك بايد به سراغ يادگيري مطلب برويم. چون در مرحله ادراك چيزي را ياد نگرفته‌ايم بلكه فقط فهميده‌ايم. مثل كسي كه رانندگي را كاملاً مي‌فهمد و به طور كامل با تئوري رانندگي آشناست وطرز بكارگيري دنده و كلاج و ترمز و فرمان را مي‌داند ولي هنوز رانندگي نكرده است، پس رانندگي بلد نيست. بايد پشت فرمان نشست واقدام به رانندگي كرد بنابراين براي يادگيري درس بايد حل تمرينات كتاب را آغاز كرد. با حل تمرين است كه شما مطلب فهميده شده را ياد مي‌گيريد. هر چقدر در اين مرحله تامل كنيد و بيشتر تمرين كنيد بهتر است. دقيقاً برخلاف مرحله ادراك كه بعد از چند بار روخواني بايد به مرحله بعد مي‌رفتيم. بهترين منبع براي مرحله تثبيت تمرينات كتاب است و بعد از آن كتابهاي تمرين معتبر مانند كتابهاي دوسالانه كانون فرهنگي آموزش قلم چي. بعد از تمرين زياد درس را ياد مي‌گيريد، اما اين پايان كار نيست. در كنكور فاكتور زمان مطرح است و كسي كه در زمان كوتاه به سوالات بيشتري پاسخ دهد برنده است. پس بايد علاوه بر ياد داشتن درس به آن تسلط كافي نيز داشته باشيد.

    مرحله سوم: تسلط

    كسي كه درس را بلد است اما به آن تسلط كافي ندارد مانند راننده تازه كاريست كه گواهينامه‌اش را گرفته ولي جرات رفتن به خيابان‌هاي شلوغ وتقاطع‌هاي پر ترافيك را ندارد و هر آن احتمال تصادفش مي‌رود. چاره چيست؟

    چاره اين كار انجام تمرينات خاص درغالب تست است. با انجام تمرين تست و در نظر گرفتن فاكتور زمان مي‌توانيد تسلط خود را در درس زياد كنيد. يعني بعد از حل تمرينات به زدن تست روي بياوريد. معمولاً اگر تست درس‌هاي اختصاصي را دو روز بعد از مطالعه و تست درسي‌هاي عمومي را سه يا چهار روز بعد از مطالعه بزنيد بهترين نتيجه را مي‌گيريد. زدن تست بلافاصله بعد از مطالعه و يا تمرين نتيجه بخش نيست چون جواب تمام سوالات در حافظه موقت‌تان وجود دارد و مانع از آن مي‌شود كه مغزتان فكر كند و به ياد بياوريد. لازم به ذكر است كه اگر فاكتور زماني را در تست زدن رعايت نكنيد نتيجه خوبي نخواهد داشت چون تست بدون زمان مي‌شود تمرين، و اين كار مربوط به مرحله تثبيت است نه تسلط. بهترين منبع براي تست زدن استفاده از تست‌هاي استاندارد مي‌باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.