شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

مباني نظري معماري 192 ص

۲۲ بازديد

مرجع فايلهاي امورزشي | مباني نظري معماري 192 ص

 براي توضيحات بيشتر و دانلود كليك كنيد

 

 

 

  • مرجع فايلهاي امورزشي | مباني نظري معماري 192 ص

    مباني نظري معماري 192 ص


    مباني نظري معماري 192 صدسته: معماري
    بازديد: 4 بار
    فرمت فايل: docx
    حجم فايل: 230 كيلوبايت
    تعداد صفحات فايل: 181

    مباني نظري معماري 192 ص

    قيمت فايل فقط 3,000 تومان

    خريد

    مباني نظري معماري داراي 181صفحه و با فرمت ورد و قابل ويرايش

    ۞  تئوري وتئوري پردازي چه فايده اي دارد؟

    تئوري ، نظامي از فرضيه‎ها، اصول پذيرفته شده و نظريه‎هاي هنجاري مي‎باشد كه در حوزه‎هاي مختلف دانش براي تجزيه و تحليل، پيش‎بيني و توصيف ماهيت يا رفتار مجموعه مشخصي از پديده‎ها تدوين مي‎شود. همان‎گونه كه از اين تعريف بر مي‎آيد، تئوري علاوه بر توصيف پديده‎ها به تحليل آنها نيز مي‎پردازد. هدف از تدوين تئوري، ايجاد ساختارهايي مفهومي براي نظم دادن به مشاهدات و تحليل آنهاست تا بتوان از قابليت اين ساختارها براي تحليل اتفاقات روزمره و پيش‎بيني اتفاقات آينده استفاده نمود.

    پايه معرفتي و مباني نظري هر حرفه و دانشي نيازمند يك ساختار قوي و مستحكم است. بر اين اساس، در تمامي دانش‎ها براي ايجاد اين ساختار بنيادين، اهميت زيادي به تدوين نظريه داده شده است. نظريات علمي توسط افراد مختلف ابداع مي‎شوند و در يك پروسه تحقيقي مستمر بوسيله ساير دانشمندان مورد ارزيابي قرار مي‎گيرند و پذيرفته يا رد مي‎شوند. بدين ترتيب دانش علمي هميشه تازگي خود را حفظ مي‎كند و همواره مطالب جديدي را به بدنه خويش اضافه مي‎نمايد. بر خلاف اين جريان، معماران حرفه‎اي اطلاعات زيادي را در ذهن خود محفوظ نگهداشته‎اند و جهان بيني معماران كمتر بيان شده است. در نتيجه ديدگاه‎هاي شخصي يك معمار در دسترس ديگران نيست و امكان آزمون و كاربرد آن وجود ندارد. براي جبران خلاء ياد شده، نگرشي دوباره به جايگاه مباحث نظري در معماري لازم است.

    در كتاب‎هاي فرهنگ واژگان و بر مبناي تاريخ معماري، نظريه معماري به عنوان تلاشي براي شناخت قوانين شاخص و رايج معماري از جنبه‎هاي مختلف فرمي و مفهومي و كوشش براي تدوين اين اصول در قالب الگوهاي آرماني تعريف مي‎شود. آرمان‎شهرهايي كه توسط معماران مختلف در سده‎هاي گذشته طراحي شده‎اند، از جمله اين تلاش‎ها به شمار مي‎روند. نمونه شاخص نظريه معماري باستان كه در حقيقت چندين دهه مورد استناد بود، اثر ويتروويوس با عنوان ده رساله در باب معماري است كه در حدود سال‎هاي نخست ميلادي تأليف شده است. در حقيقت كتاب‎هاي ويتروويوس شالوده تمامي تلاش‎هايي قرار گرفته است كه قصد داشتند مباني علمي معماري را تدوين و آن را نظام‎مند كنند.

    در تلاش‎هايي كه تاكنون براي تعريف معماري صورت پذيرفته است، دو رويكرد قابل بررسي است كه هركدام روش خاص خود را دارا هستند:

    1. رويكرد تاريخي به نظريه معماري:

    بر اساس اين رويكرد، نظريه معماري آن چيزهايي است كه مردم درباره موضوع گفته يا نوشته‎اند. از اين ديدگاه، روش مناسب براي تدوين مباني نظري عبارت است از گردآوري و بررسي متون تاريخي، تفسير بيانات مختلف، سنجش ارزش نسبي بيانات اظهار شده و در نهايت استخراج نتايج جهت تدوين نظريه. در نتيجه در اين روش نظريه معماري از نوشته‎ها و ويژگي‎هاي بناهاي تاريخي (به عنوان مثال معيارها و تناسبات ساختماني آنها) اخذ مي‎شود.

    2. رويكرد فلسفي به نظريه معماري:

    در اين رويكرد، نظريه معماري بر اساس ملاحظات فلسفي و زيبايي‎شناختي تعريف مي‎شود. از اين ديدگاه، روش مناسب براي تدوين نظريه معماري عبارت است از انجام دادن يك رشته بحث‎هاي عقلي در هر ساختار خاص نظري و تنظيم و تدوين سلسله مراتبي از مفاهيم براي درك موضوع.

    به نظر مي‎رسد براي تعريف نظريه معماري هر دو رويكرد فوق لازم و ملزوم يكديگرند و بايستي در كنار هم مورد توجه قرار گيرند، چرا كه بحث در مورد تاريخ نظريه معماري بدون بررسي ساختار مفاهيم آن همان قدر ناممكن است كه بحث درباره ساختار مفاهيم بدون بررسي چگونگي كاربرد آن مفاهيم در تاريخ معماري.

    صرف نظر از مباحث مربوط به نحوه تدوين تئوري معماري، نكته مهم چگونگي كاربردي كردن نظريه معماري است. از نظر تاريخي، نظريه معماري در متون نوشتاري و نيز به صورت ترسيمي و مدل سه بعدي معماري ـ و نه در ساختمان‎هاي واقعي ـ يافت مي‎شود. در بين معماران معاصر نيز اين ديدگاه وجود دارد كه مباني نظري و كار عملي معماري هيچ ارتباط متقابلي با يكديگر ندارند. براي اصلاح اين نوع طرز تفكر، مباني نظري بايد به موارد مربوط به حرفه معماري بپردازد، در غير اين صورت سودمند نخواهد بود.

    نظريه‎ها تنها مباني بحث‎هاي مربوط به جهت‎گيري حرفه معماري را فراهم مي‎آورند. در نتيجه تعريف نظريه يا آزمون آن از طريق پژوهش و تجربه عملي و ارزيابي در فرايندي مداوم امكان پذير است. اين تداوم و پيوستگي امكان پيشرفت رشته معماري را فراهم مي‎آورد و تنها در اين صورت است كه تئوري معماري مي‎تواند به مبنايي براي بحث در مورد معماري، به عنوان پديده‎اي هنري و علمي، تبديل شود و در زمينه ارزش‎هاي معماري و انديشه‎هاي معماران مختلف به ما آگاهي بدهد و باعث افزايش توانايي و خلاقيت ما در طراحي معماري و حتي لذت بردن از معماري شود.

    قيمت فايل فقط 3,000 تومان

    خريد

    برچسب ها : تاريخ و مباني نظري معماري , تاريخ معماري , نظريه معماري , مباني نظري معماري 192 ص , دانلود مباني نظري معماري 192 ص , دانلود تحقيق مباني نظري معماري 192 ص , مباني نظري معماري , دانلود مباني نظري معماري , دانلود تحقيق مباني نظري معماري , تحقيق مباني نظري معماري , تحقيق در مورد مباني نظري معماري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.